kriko-bea

algemeen bericht (kamprommelpot) 29/5/2018

Beste ouders

Na een korte periode waarin we allemaal de scouts even hebben moeten missen door examens, grote toetsen,… Staan de kampen voor de deur! In deze rommelpot kan u per tak een uitgebreid rommelpotbericht verwachten met uitleg over het kampthema en alle belangrijke informatie in verband met de kampen.

Privacy beleid

In verband met ons privacy beleid verandert er praktisch niets, op een betere controle van het vernieuwen en vernietigen van gevoelige informatie. Zoals alle voorgaande jaren wordt er gevraagd een nieuwe medische fiche in te vullen in het begin van het scoutsjaar. Moesten er gegevens(adres, telefoonnummers,…) veranderd zijn door het jaar. Moeten wij  u vragen een nieuwe medische fiche in te vullen. Deze medische fiche kan u achteraan deze rommelpot terugvinden. Voor de kampen vragen we steeds om een nieuw ingevulde medische fiche mee te geven aan de kinderen.

Welke gegevens verzamelen wij als scouts?

Ten eerste de gegevens van de medische fiche. Dit is een document opgesteld door scouts & gidsen Vlaanderen waarin gevraagd wordt naar contactgegevens en medische informatie zoals allergieën,… Deze informatie dient om bij noodgevallen de ouders te kunnen contacteren of de hulpdiensten ter plaatse extra informatie te kunnen aanbieden. Daarnaast vragen wij op de medische fiche of uw kind(eren) op foto’s mogen staan die op sociale media mogen geplaatst worden. Deze gegevens worden jaarlijks vernietigd.

Ten tweede worden er gegevens bijgehouden welke leden mee op kamp vetrekken en het aantal leden dat per tak aanwezig is op de vergaderingen. Deze gegevens worden doorgestuurd naar de stad Tienen voor onze subsidies als jeugdbeweging.

Als u vragen heeft over uw privacy kan u ons altijd contacteren op groepsploeg@krikobea.be.

 

Korting op kamp

Voor gezinnen waarvan 3 of meer kinderen mee op kamp vertrekken kan er een korting aangevraagd worden. Dit kortingstarief bedraagt 20%(=kap/welp: €72. Jv/v: €104) en is geldig voor alle takken behalve de jintak. Als je van deze korting gebruik wenst te maken, moet je dit gewoon vermelden in je inschrijvingsmail. U zal dan een bevestigingsmail krijgen en dan kan u het kortingstarief storten op de rekening van de tak. Als u hierover vragen heeft kan u altijd een mailtje sturen naar groepsploeg@krikobea.be.

 

De start van de kampen brengt ook het einde van dit scoutsjaar met zich mee. In naam van de volledige leidingsgroep willen wij u allen alvast bedanken voor de grote aanwezigheid op onze evenementen en natuurlijk ook niet onbelangrijk, het feit dat u uw kinderen aan ons toevertrouwd!

Tot op kamp!

 

De groepsploeg

kapoenen

kapoenen kamprommelpot 29/5/2018

Ho ho hooooooo!

Hier zijn we weer met de enige echte kamprommelpot! En de vraag waar iedereen op aan het wachten was: “Wat wordt dit jaar het geweldige kampthema?”. Tromgeroffel… het is FEESTDAGEN 😀

Hou jullie mandjes al maar klaar zodat je de meeste paaseitjes kunt rapen. Als je er genoeg hebt gevonden kun je er misschien wat in je schoentje steken voor Zwarte Piet en Sinterklaas, ik heb gehoord dat zij dat heeeeel graag lusten 😉. We hopen dat jullie tegen een stootje kunnen want er zal wat gegriezeld worden op Halloween! Gaan jullie mij beschermen als er veel heksen zijn? Daar heb ik echt schrik van… Gelukkig zijn er ook nog vrolijkere dagen te vieren zoals jullie verjaardag! Wij hebben het uitgerekend en toevallig zijn alle kapoentjes op dezelfde dag jarig dit jaar, en dat moet gevierd worden. We zullen vele liedjes zingen, van “Happy birthday” tot “Er is er een jarig” tot “Jingle Bells”. Want jaja, de kerstsfeer zal zeker dubbel en dik aanwezig zijn. We zullen het kamp en meteen ook het scoutsjaar afsluiten met oudejaarsavond. Ik heb mijn voornemens voor het nieuwe jaar al klaar, jullie ook? Misschien is het wel om een liefje te vinden? Maar wie weet gebeurt dat op kamp al, want ook Valentijn willen we niet aan ons voorbij laten gaan.

Kortom, ons kamp wordt een echt feest. Daarom zouden we geen enkel kapoentje willen missen, allen daarheen dus! Het is de bedoeling dat iedereen zich inschrijft voor kamp via mail, en liefst zo snel mogelijk zodat we naar iedereen een mailtje terug kunnen sturen met de info over verkleedkleren (elke kapoen komt verkleed in het thema van 1 feestdag). De prijs voor het kamp bedraagt 90 euro. Het adres is Chiro apollo, Meiskensbeekstraat 2, 1851 Grimbergen (Humbeek). Alle kapoentjes worden verwacht op zondag 1 juli om 16u, dan gaan we van start! We eindigen op zondag 8 juli, jullie zijn dan allemaal uitgenodigd op onze BBQ vanaf 11u. Wij vragen 2 euro/stuk vlees. De groenten en drank zullen vrije gift zijn! Tijdens de BBQ zullen er ook foto’s gepresenteerd worden die de afgelopen week gemaakt zijn. Bij het inschrijven van je kind kan je vermelden met hoeveel perso nen je komt eten (exclusief uw kind op kamp, deze worden sowieso meegerekend).

 

 

 

 

 

Hieronder vinden jullie nog een materiaallijst zodat je zeker niks  vergeet.

Tot op kamp!! Groetjes van de leukste leiding,

Zazou, Toto, Rikki, Gigi, Xebo en Petro

PS: vergeet zeker niet de medische fiche nog is in te vullen, die vind je vanachter in de rommelpot.

 

 

 

 

 

Wat neem je mee op kamp:

’       Propere onderbroeken voor elke dag

’       T-shirts

’       Korte broeken

’       kousen

’       Regenjas

’       Lange broek(en)

’       pullen

’       Slaapzak

’       Matje/veldbed

’       Toiletzak (tandenborstel, tandpasta, washandje, zeep en shampoo)

’       Stripboeken/ander boek voor tijdens de platte rust (vergeet zeker niet je naam erin te zetten)

’       Handdoek(en)

’       Knuffelbeer

’       Enveloppes met postzegels als je een brief aan de mama/papa of oma/opa wilt sturen.

’       Jouw beste mopjes

’       Zwembroek/badpak/bikini

’       Vuile was zak (linnen zak. GEEN plastic zakken, Kleren beginnen hierin zeer hard te stinken!)

’       Pyjama

’       Kids ID

’       Zaklamp

’       Verkleedkledij

’       Medische fiche!!! (kan u achteraan in de rommelpot vinden)

 

Let erop dat je steeds “oude” kleren meegeeft. Kleren kunnen al eens scheuren, zeer vuil worden tijdens sommige spelletjes!

 

 

 

 

 

Wat breng je zeker NIET mee:

’       Gsm, tablet, laptop, speelconsoles, iPod en andere elektronica heb je niet nodig op kamp. Deze zal de leiding in beslag nemen tot het einde van het kamp.

 

’       Snoepjes, koekjes, chips, frisdrank,… De leiding en foerage voorzien steeds genoeg eten. Eten dat in de zakken terug gevonden wordt zal ook in beslag genomen worden tot het einde van het kamp.

welpen

welpen kamprommelpot 29/5/2018

Beste welpen

Mijn naam is Naro. Jullie kennen mij waarschijnlijk niet maar ik weet alles over jullie. Herinneren jullie de geschiedenis van de allereerste welpen nog? Nee? Lees dan zeker verder.

Lang, heel lang geleden was er niets… Geen mama’s, geen papa’s, geen welpen en zelfs geen hamburgers! Totdat er op een dag plots een prachtige wereld gevuld met allemaal verschillende wezens geboren werd. Ze leefden lang samen als één volk genaamd de welpen. Hun doorsnee dag bestond uit kampen bouwen en 4 uurtjes eten. De planeet waarop de welpen woonden werd dan ook de Welpen Planeet genoemd. Elke welp deed zijn best zoals geschreven stond in het heilige boek van hun geloof: “Het Junglebook”.  Maar na enkele jaren samenleven ging niet meer zo goed. Er waren veel verschillende soorten welpen. Sommigen welpen waren harig, anderen gestippeld, gestreept of sommigen hadden enkele extra ledenmaten. Ze deelden zich daarom op in 4 nesten: HaraKuma, TenHebi, ShiroRatto en de MottoBuki. De derdejaars van elk nest namen de leiding. Ze bouwden hun eigen kampen en leefde in vrede naast elkaar. Totdat het op een dag mis ging. Die dag staat bekend als ‘het snoepjes en chips incident’. Een oorlog brak uit over het eerlijk verdelen van snoepjes en chips. Het ging er hevig aan toe. De HaraKuma welpen lieten namelijk alle matjes leeglopen terwijl de TenHebi welpen de schoenveters van de ShiroRatto welpen aan elkaar hadden gebonden. Hiervan kregen uiteindelijk de welpen van de MottoBuki de schuld. De ShiroRatto namen wraak door alle chocopotten te stelen van de andere nesten. De welpen van de MottoBuki werden hierdoor woedend en stalen alle brieven van de mama’s en papa’s van de 3 andere nesten. Zo ging het nog lang door, het waren donkere tijden. Het kon zo niet langer doorgaan!

Toen heb ik, koning Naro van de Leidingsplaneet, besloten om hulp te sturen naar de Welpenplaneet. Na lang overleggen stuurde ik mijn 6 knapste, slimste en dapperste leiding naar de Welpen Planeet om de vrede te laten wederkeren. Ze deden dat door elke week spelletjes te spelen. Maar dat was soms niet genoeg en daarom hebben ze het kamp uitgevonden. Op kamp komen alle 4 de nesten samen voor een week lang om de vetste spelletjes van het zonnestelsel te spelen. Dit gebeurde elk jaar opnieuw zodat de welpennesten na elk kamp een beetje beter met elkaar overweg konden zodat er geen nieuwe oorlog zou uitbreken. Deze traditie is al bijna 100 jaar oud!

Helaas gaat deze traditie dit jaar niet door. Dit jaar, heb ik jullie hulp nodig! De Leidingsplaneet is namelijk aangevallen geweest door de gemene Akumaplaneet. Vlak voor ze mij gevangen namen kon ik nog snel een bericht verzenden naar de leiding via hun intergalactische megaradio. Ik zit momenteel dus vast op de Akumaplaneet zonder raket. Beste welpen, kunnen jullie mij helpen om een raket te bouwen zodat ik kan ontsnappen van deze planeet?

 

 

 

 

 

 

 

Leidingsplaneet:

De planeet van koning Naro.  Op Naro’s planeet wonen allerlei soorten leidersfiguren samen. Iedereen van voetbal coach tot dictator. Hoewel Naro de grote baas is van de planeet deelt hij vaak grote stukken land uit aan verschillende andere koningen, keizers en presidenten.

Hieronder kunnen jullie wat achtergrondinformatie vinden over de 6 leiding die koning Naro naar de welpenplaneet stuurde:

Kapitein Marala

Marala houdt van dappere welpen, bewijs dat je een stoere welp bent en je mag mee op haar (ruimte)schip. Maar laat haar niet je zwakke kant zien want watjes gooit ze gewoon overboord.

Paus Rikki-Tikki-Tavi

Bij Rikki-Tikki-Tavi is geloof heel belangrijk. Niet alleen geloof in het Junglebook. Ze vindt het ook belangrijk dat je in jezelf gelooft. Tijdens haar laatste speech zei ze nog: Zing goed mee met het avondlied en sta flink in de formatie! Dan krijg je zeker een plaats in de welpen hemel.

President Baloe

Baloe zou heel graag de president willen worden van Welpen Planeet. Ze vindt de mening van haar volk heel belangrijk dus vertel haar maar je favoriete spelletje en ze zal zeker naar je luisteren. Maar als je haar spelletjes afkraakt kan ze misschien wel eens je grootste vijand worden.

Coach Akela

Akela kan elke uitdaging aan. Hij is super sportief en verslaat zonder moeite elke welp in welke sport dan ook. Daarom zou ik maar extra goed luisteren naar hem want zijn strafexpeditie is extreem zwaar.

Queen Raksha

Raksha houdt van alle welpen, doe eens extra lief tegen haar en je mag alles doen wat je wilt. Let wel op! Als je eens gemeen tegen haar bent, zal ze je verbannen uit haar koninkrijk.

Keizer Shere Khan

Shere Khan kan er heel streng en gevaarlijk uitzien. Als hij iets te zeggen heeft zou ik maar heel goed luisteren! Maar hij heeft ook een zachte kant, geef hem eens een snoepje en je hebt een nieuwe beste vriend erbij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Welpennesten:

 

HaraKuma

De HaraKuma zijn trotse welpen. Ze zijn de sterkste welpen van allemaal. Sommige HaraKuma’s kunnen zelfs auto’s met 1 hand oppakken! (Deze komen zelden voor). De HaraKuma welpen hebben naast grote spierballen ook een enorme eetlust! De gemiddelde HaraKuma eet ongeveer 2kg per dag! Door hun lange en dikke haren houden ze wel niet zo van de zomer. Bij warm weer worden ze snel moe en gaan ze graag dutjes in de schaduw doen.

 

TenHebi

De TenHebi zijn de sluwste welpen. Deze welpen zijn de meesters van het sluipspel. De TenHebi leren op jonge leeftijd hoe ze de schaduwen moeten gebruiken om helemaal onzichtbaar te worden. Deze welpen durven af en toe wel eens vals te spelen om toch maar het spel te kunnen winnen.

 

ShiroRatto

De ShiroRatto zijn de meest genietende van de welpen. Ze houden ervan om te zonnen en lekker languit in het gras te liggen.  Ze worden herkend door hun witte strepen.  Ze winnen hun spelletjes door gewoon de andere nesten met elkaar te laten vechten en als er niemand meer overblijft, de overwinning te grijpen. Sommigen mensen beweren dat ze rustig en zeer slim zijn. Maar soms wordt ook wel gezegd dat ze te lui zijn om te vechten voor hun nest. Volgens een oude legende zou je aan het aantal strepen van de ShiroRatto kunnen zien hoe graag ze lekker lui in het gras liggen. Je zal pas een echte ShiroRatto zien rennen als ze een 4uurtje mogen komen halen.

 

MottoBuki

De MottoBuki zijn de grappigste welpen. Ze kunnen extreem goed kietelen door hun extra armen en hebben een sterk gevoel voor humor. Ze winnen dan ook spelletjes door de hele tijd grapjes uit te halen met de andere nesten. Je zou denken dat ze met hun extra armen heel handig zouden zijn maar dit ras welpen is eigenlijk gekend voor hun onhandigheid, aangezien ze soms de controle over hun vele armen verliezen.

 

 

 

 

 

 

 

Praktische info

Verdeling van de nesten:

HaraKuma TenHebi ShiroRatto MottoBuki
Hugo Jonah Jules Warre
Obi Gitte Vanherrewegen Axelle Fran
Jack Nell Staf Joschka
Louise Tuur Ward Arthur
Dries Senne Alexia Luca
Linde Ybe Arne Elias
      Gitte Lemmens

 

 

 

Elk nest heeft zijn specifieke eigenschappen. Elke welp kan zich dus in een bepaalde soort welp/alien verkleden. De best verklede welp per nest krijg ook een prijs!!! Ik zal nog even de kenmerken herhalen:

De Harakuma: Bruin, harig

TenHebi: Groen/veel stippels op de kleren

ShiroRatto: Gekenmerkt door witte (of andere kleuren) strepen

MottoBuki: Meerdere armen, fel gekleurde kledij

 

 

Waar en wanneer:

We zien elkaar op zondagavond 1 juli om 19u aan de Meiskensbeekstraat 2, 1851 Grimbergen (Humbeek). De lokalen bevinden zich vlak achter de POC Humbeek.

Het kamp gaat daar door in de lokalen van Chiro Apollo. Bij aankomst voorzien we eten voor de leden!

Op zondag 8 juli zijn jullie allemaal uitgenodigd op onze BBQ vanaf 11u. Wij vragen 2 euro/stuk vlees. De groenten en drank zullen vrije gift zijn! Tijdens de BBQ zullen er ook foto’s gepresenteerd worden die de afgelopen week gemaakt zijn. Bij het inschrijven van je kind kan je vermelden met hoeveel personen je komt eten (exclusief uw kind op kamp, deze worden sowieso meegerekend).

 

Inschrijvingen:

Voor je kind in te schrijven voor het kamp vragen we jullie een mailtje te sturen naar welpenleiding@krikobea.be (vermeld het aantal personen die naar de BBQ komt) en 90 euro te betalen op het rekeningnummer: BE52 7340 1041 7809 met de mededeling: welpenkamp + ”naam kind”. Als je betaling goed ontvangen is zal je een bevestigingsmail ontvangen (dit kan enkele dagen duren wegens de examenperiode). Je kan inschrijven voor het kamp tot en met maandag 25 juni 2018. Als je niet ingeschreven bent, kan je niet mee gaan op kamp!

 

Wat neem je mee op kamp:

’       Propere onderbroeken voor elke dag

’       T-shirts

’       Korte broeken

’       kousen

’       Regenjas

’       Lange broek(en)

’       pullen

’       Slaapzak

’       Matje/veldbed

’       Toiletzak (tandenborstel, tandpasta, washandje, zeep en shampoo)

’       Stripboeken/ander boek voor tijdens de platte rust (vergeet zeker niet je naam erin te zetten)

’       Handdoek(en)

’       Knuffelbeer

’       Enveloppes met postzegels als je een brief aan de mama/papa of oma/opa wilt sturen.

’       Jouw beste mopjes

’       Zwembroek/badpak/bikini

’       Vuile was zak (linnen zak. GEEN plastic zakken, Kleren beginnen hierin zeer hard te stinken!)

’       Pyjama

’       Kids ID

’       Zaklamp

’       Verkleedkledij

’       Medische fiche!!! (kan u achteraan in de rommelpot vinden)

 

Let erop dat je steeds “oude” kleren meegeeft. Kleren kunnen al eens scheuren, zeer vuil worden tijdens sommige spelletjes!

 

Wat breng je zeker NIET mee:

’       Gsm, tablet, laptop, speelconsoles, iPod en andere elektronica heb je niet nodig op kamp. Deze zal de leiding in beslag nemen tot het einde van het kamp.

 

’       Snoepjes, koekjes, chips, frisdrank,… De leiding en foerage voorzien steeds genoeg eten. Eten dat in de zakken terug gevonden wordt zal ook in beslag genomen worden tot het einde van het kamp.

 

 

Als u nog vragen heeft over het kamp kan u altijd een mailtje sturen of bellen naar iemand van de leiding.

Tot op kamp!

Groetjes

Baloe, Raksha, Rikki-tikki-tavi, Marala, Akela & Shere Khan

jonggivers

jonggivers kamprommelpot 29/5/2018

 

 

 

Geachte mijnheer/mevrouw de crimineel.

U bent bij deze plechtig geïnformeerd dat u gearresteerd wordt op basis van criminele activiteiten en misdadigheden. Sinds de feiten van 26 november 2017 is de politie actief op zoek geweest naar u. Op zondagnamiddag 26 november was u medeplichtig aan het begraven van het lijk Bertrand. U behoort tot het criminele groepje genaamd ‘de Jonggivers’ en bent hierdoor schuldig. Indien u zich deze feiten niet meer zou kunnen herinneren, raad ik u aan om snel uw medeboeven te contacteren om te vragen wat er precies gebeurd is op die zondagnamiddag.

Maar het lijk van Bertrand was niet het enige  misdrijf van deze bende. Sinds op 26 november het onderzoek naar de Jonggivers werd gestart, zijn er heel veel illegale activiteiten bekend geraakt. Enkele daarvan zijn:

  • Geen das of hemd dragen op een vergadering
  • 2 keer aanschuiven in de 4-uurtjes rij
  • Een foute danspas doen in de groepsfeestdans
  • Stiekem het zondige giverbericht gelezen in de rommelpot
  • 2 woelingen in plaats van 3 omdat het touw te kort was
  • Denken dat Lloyd de mol is

U zult zeker veronderstellen dat u schuldig bent aan een of meerdere van deze misdrijven. U zal ook daarom overgeplaatst worden naar een gevangenis. De overplaatsing zal doorgaan op 14 juli. Vluchten heeft geen zin, begin maar al met uw koffers te pakken.

Voor criminele types als ‘de Jonggivers’ is er een speciaal soort gevangenis ontworpen. Met trots stel ik u voor aan: Jonginamo Bay.

 

Jonginamo Bay
 

 

 

Ultraveilige cellen waar niemand binnen of buiten kan, en je dus eindelijk een momentje voor jezelf hebt

 

 

 

 

Vriendelijke cipiers die altijd voor jou zullen klaarstaan…                                                                wanneer je probeert te ontsnappen

 

Heerlijke en verse maaltijden. En dat 3 maal per dag. (De foto hiernaast is slechts een voorbeeld, in het echt kunnen ze er slechter uit zien)
Luxueuze kamers met alles erop en eraan: een vloer, een plafond, 3 muren, en zelfs wat meubilair (als je geluk hebt)
Geniet van zalige wandelingen in onze prachtige omgeving, maar niet te ver of we laten de honden los
Ontmoet nieuwe celgenoten en maak vrienden voor het leven!
Welkom op Jonginamo Bay, de gevangenis die een beetje als thuis voelt.

 

 

 

PRAKTISCHE INFORMATIE:

Het kamp gaat door van zaterdag 14 juli 2018 tot donderdag 26 juli 2018. We verzamelen zaterdag voormiddag om 10u45 op het Houtemveld en vertrekken tegen 11u naar de kampplaats. We vragen aan de ouders die een zoon of dochter bij de givers hebben om de jonggivers mee te nemen naar de kampplaats als ze hun zoon en/of dochter gaan op halen. Vermeld bij het inschrijven als u een ouder bent van een giver en als u uw kinderen gaat halen. Gelieve ook te zeggen hoeveel plaatsen u heeft om naar de kampplaats te rijden zo kunnen we zien of iedereen een plekje heeft.

Het kamp eindigt donderdag 26 juli om 12u. U mag uw jonggiver komen halen op de kampplaats. De coördinaten (Google) van de kampplaats: 49°48’06.2″N 5°09’20.4″E. Er wordt zowel voor de jonggivers als voor de ouders iets voorzien als middageten.

Inschrijven voor het kamp kan door te mailen naar jonggiverleiding@krikobea.be. Gelieve vervolgens ook nog 130 euro te storten op BE41 7340 1041 7910 met de voornaam en naam van uw jonggiver in de mededeling. Dit voor 1 juli 2017.

Zeker meenemen:

–          Identiteitskaart

–          Ingevulde medische fiche (te vinden via volgende link: https://www.krikobea.be/forum/rp/000000/Steekkaart.pdf)

–          Verkleedkleren: gevangenis

–          2 keukenhanddoeken

–          Ecologisch afbreekbare zeep (voor in de rivier), bv. Sunlight of Ecover (niet ecologisch afbreekbare zeep wordt niet toegelaten!)

–          Watersandalen of -schoenen voor in de rivier

–          Een kleine rugzak voor op 2-daagse (hierin moet een slaapzak, reserve kleren en drinkbus passen)

–          Drinkbus voor op 2-daagse

–          Een beetje zakgeld voor op 2-daagse iets lekkers te kopen

–          Stapschoenen

–          Een linnen zak voor vuile was

–          De rest: zie algemene meeneemlijst aan het einde van de rommelpot

 

 

 

Zeker thuislaten:

–          Gsm en andere elektronische toestellen

–          Snoep

Wie dit toch meeneemt schrijft zich automatisch in voor een avondje strafexpeditie.

Nog vragen?

Bij vragen kan u altijd mailen naar jonggiverleiding@krikobea.be of bellen naar de leiding.

Indien u graag wenst dat wij eens langskomen voor het kamp voor extra uitleg, doen wij dit met plezier.

Milan Vandeput                               0468/283.402                                   milan.vandeput@krikobea.be

Emma Reynders                              0477/322.314                                   emma.reynders@krikobea.be

Lode Reynders                                 0470/439.473                                   lode.reynders@krikobea.be

Elijas Van Hemelryck                      0491/930.909                                   elijas.vanhemelryck@krikobea.be

Willem Reynaerts                           0470/345.026                                   willem.reynaerts@krikobea

 

 

 

 

 

Voor kaartjes, briefjes, e.d.:

Scouts Kriko-Bea

Naam van uw kind

c/o B. Coulon

Rue de la Semois 50

B-6830 Les Hayons

givers

givers kamprommelpot 29/5/2018

Vikingenkamp

 

Heel lang geleden in de baai tussen noorwegen en zweden vochten yngvild samen met zijn clan tegen de clan van brynmild. Yngvild zijn schepen waren sneller dan die van brynmild maar brynmild had betere zwaarden en bijlen. Het gevecht tussen deze clans duurde meer dan 3 dagen. Maar uiteindelijk bleek dat yngvild had gewonnen, dit door het het hoofd van brynmild met een bijl er af te hakken.

Na het gevecht werd yngvild tot jarl van skagen genoemd. Dit was de belangrijkste vestiging in de baai tussen noorwegen, denemarken en zweden. Dit omdat er veel andere clans op af kwamen om er handel te voeren. Met de jaren mee werd de kleine vestiging van skagen steeds groter. Ook werden er steeds meer clans toegelaten tot deze vestiging. Meestal waren deze clans van goede wil maar soms waren er ook een aantal die dit uit slechte bedoelingen deden. Dit omdat Skagen immers een heelgrote invloed had gekregen  op de ecomomie in de scandinavische landen. Samen met ons (de beste vechter van de 4 invloedrijkste clans) richte yngvild het bestuur op, deze zou er voor zorgen dat mogelijke gevaren bestreden worden.

Jaren lang hiel yngvild de rol van jarl vol, tot 3 weken geleden. Hier werd hij dood terug gevonden in zijn huis. Na onderzoek bleek dat er vergif in zijn drank was gedaan.

 

 

 

 

 

Gedurende de 3 weken waren er hevige discussies over wie de nieuwe jarl van skagen zou worden. Uiteindelijk hebben wij 4 besloten om een tournament op te staren om te bepalen welke clan een leider naar voor mocht schuiven.

Hierbij zijn jullie allemaal uitgenodigd om jullie clan te komen vertegenwoordigen.

 

Hierboven hebben jullie de uitnodiging gekregen voor het tournament. Maar nu zullen we de 4 Viking-meesters voorstellen. ze zijn de beste vechters van de 4 invloedrijkste clans.

 

Als eerste heb je nilbjørn, (nil is afgeleid van niels, en bjørn is noors voor beer). Zijn bijnamen zijn de titan, beer van het noorden, the living mountain, …Hij is vooral bekend om het doden van mensen met zijn 2 vingers. Nilbjorn is afkomstig van deWægmundings clan, dit is een clan uit zweden. Volgens bronnen komt zijn naam nilbjorn van de keer dat hij met zijn blote handen een beer levend gevild heeft.

 

 

De 2de van de 4 is Veränd, (ver is afkorting voor Veronique, en änd is noors voor geest). Haar bijnaam is afkomstig van het feit dat ze bijna nooit wordt gezien, hoewel ze er bijna altijd is. Ze is niet de beste vechter maar door haar infiltratie technieken is ze een van de gevaarlijkste vikingen. Veränd is afkomstige van de Skjöldung clan, dit is een clan uit het noorden van zweden.

 

 

Als 3de heb je guraskt, ( gu is afkorting voor guus, en raskt is noors voor snel). Mogelijke bijnamen zijn de mec zonder schaduw, lightning runner, …Zijn bijnamen zijn voor niets zo gekozen, zijn aanvals technieken gaan vooral om snelheid. Guraskt is afkomstig van de Völsung clan, deze clan is afkomstig uit zweden. Volgens bronnen won hij zelfs een gevecht van 1 tegen 10. Zijn meest gebruikte wapen is een mes, hiermee steekt hij zijn vijanden in de rug.

 

Als laatste heb je wiløks, (wil is afkorting voor willem, en øks is noors voor bijl). zijn vechtstijl is totaal varierend met 1 uitzondering: hij zal altijd een bijl gebruiken. Het liefst zal hij gewoon met een bijl gooien van op afstand, maar in close combat is hij minstens even gevaarlijk. Sommige mensen beweren dat ze hem al is een bijl hebben zien gooien over een afstand van 100m. Wiløks is afkomstig van de Wulfings, deze clan is afkomstige van noorwegen.

Deze 4 vikingen zullen het tournament leiden. Hieronder enkele dingen waarmee elke viking in contact komt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bijlen: er zijn veel soorten bijlen hieronder even een overzichtje

De handbijl De kliefbijl De tomahawk De dubbezijdige bijl
De handbijl wordt hoofdzakelijk in close-combat gebruikt. Dit omdat deze zeer snel is en makkelijk te bewegen. een echter nadeel is dat deze niet ver rijkt en waarschijnlijk zal verliezen van iets langere bijlen. Deze bijl heeft een lage steel. De bijlkop heeft een breeder uiteinde. Deze wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het sprokkelen van hout, maar ook voor vecht situaties. Een echter nadeel is dat het gooien van deze bijl niet mogelijk is. Deze bijl is oorsponkelijk niet van de vikingen, maar toch word deze gebruikt. Deze is speciaal ontworpen om te gooien. Ook in close-combat is deze bijl zeer handig. Meestal word deze bijl gebruikt in combinatie met een andere zodat als deze gegooid is dat me niet zonder wapen zit. Deze bijl is moeilijk te hanteren, maar eenmaal men hiermee overweg kan is dit een uitstekend wapen. Door zijn dubbel kop kan je snel aanvallen achterelkaar plaatsen. Door zijn lange steel heeft deze een grooter voordeel in close-combat.

De boten:

langschip Snek knarr
Een langschip werd hoofdzakelijk gebruikt als oorlogschip. Deze konden wel 30m lang zijn. Het belangrijkst kenmerk is:  meestal is vanvoor op de boot een gravure gemaakt zodat deze de vijanden zou afschrikken Is het korste langschip dat er bestaal zo een 15m lang. Dit werd veel gebruikt om oorlog te voeren. Dit omdat dit sneller was dan andere schepen. Een nadeel was wel dat er minder bemanning aanboord kon. Is een transport schip. Deze had minder houtwerk dan de langschepen hierdoor kon er meer vracht vervoerd worden. Deze boten konden landingen van meer dan 20 ton dragen.

 

 

 

 

 

 

De goden:

Odin Thor Njord
Odin is de opper god. Hij is onderandere vader van Thor. Hij is vooral leergierig. Zelf is hij geen krijger maar hij inspireerde veel krijgers om voluit te gaan in een gevecht. Hij is gekend als de vernietiger van het kwaad. Het wapen dat hij gebruikt is Mjölnir. Dit is een hamer met magische krachten. Hij is de god van de zee. Hij zorgt dat de mensen die hem eren de zee veilig kunnen oversteken.  Hij beloond ook mensen die veel land hebben en veel zonen hebben.

 

Dit zijn de belangrijkste dingen waarmee een viking in contact komt. Hopelijk heb je zin om je clan te komen verdedigen in het tournament.

Groetjes de 4 strijders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktische info

Het kamp gaat door van 1 tot 14 juli in Dohan . Jullie worden zondag 1 juli verwacht op het rakkersveld om 8u00 in fietsoutfit, inclusief helm.  Op zaterdag 14 juli mogen jullie ouders jullie komen afhalen op de kampplaats. Voordat de ouders naar daar rijden, worden ze om half 11 verwacht in het pc’ke. De jonggivers vertrekken namelijk die dag op kamp. De jonggiverleiding zouden aan de giverouders willen vragen om jonggivers mee te nemen naar de kampplaats. Gelieve dus bij het inschrijven te vermelden hoeveel plaatsen u heeft voor een paar enthousiaste jonggivers te ontvangen. We zullen nog op de Facebookgroep plaatsen wanneer jullie de valiezen kunnen komen afleveren voor in de containers.

Wat meenemen op de fiets?

Het is aangeraden om zo weinig mogelijk mee te nemen op de fiets, want alles wat je op de fiets meeneemt moet je zelf dragen. Om onze fietstocht veilig te maken is het verplicht om een helm te dragen. De leiding zorgt voor fluovestjes.

  • Reserve binnenband
  • Drinkbus
  • Lunchpakket voor ’s middags
  • Koekje
  • Matje + slaapzak
  • Zonnecrème
  • Eventueel regenjas (kijk enkele dagen op voorhand welk weer het gaat zijn)

 

Voor we met de fiets vertrekken op het rakkersveld zullen wij een fietscontrole houden.

Fiets niet in orde = NIET MEE FIETSEN. Kijk dus zeker je remmen na!!!!

Meenemen (algemeen)

  • Medische fiche
  • Identiteitskaart
  • Sunlightzeep of Ecover of andere biologisch afbreekbare zeep (geen andere shampoos!)
  • Kleine rugzak voor op tweedaagse (slaapzak en reservekleren moeten hierin kunnen)
  • Waterschoenen
  • Stapschoenen
  • Verkleedkleren
  • Rest: zie algemene lijst

 

 

Het is niet toegestaan elektronica (smartphone, tablet, iPad, iPod, box,…) & penny boards mee te nemen op kamp!!

Drug en alcoholische dranken neem je zeker ook NIET mee op kamp.

Het roken van sigaretten/e-sigaretten mag niet tenzij het lid +16j is en toestemming heeft van zijn/haar ouders.

Prijs en inschrijving

 

Het kamp kost 130 euro. Inschrijven doe je door een mail te sturen naar giverleiding@krikobea.be en je inschrijvingsgeld te storten op BE30 7340 1041 8011 (rekeningnummer givers) met vermelding van voor- en achternaam en dit voor 25 juni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Post

Scouts krikobea

Naam van kind

C/O B. Coulon

Rue de la semois, 50

B-6830 Les Hayons

 

Noodnummers

 

Willem Reynders: 0474/198.806

Véronique Avermaete: 0471/076.150

Niels Bergmans: 0496/715801

Guus Nagels: 0494/707.796

 

 

Meer info

 

De ouders die graag hebben dat we langskomen voor wat extra uitleg, verzoekjes of vragen mogen gerust bellen naar één van de gekende nummers of een mailtje sturen. Wij komen dan de week voor het kamp eens langs.

 

 

Kampplaats

De kampplaats ligt op volgende coördinaten: 49°48’06.2″N 5°09’20.4″E

Je kan deze op je gps ingeven of je kan de straat ingeven:

Rue des champs touaux (6836 bouillon) let op de kampplaats ligt verder op de weg die je gps mogelijk niet aangeeft. (er zullen ook borden worden voorzien)

Jin kamprommelpot 29/5/2018

Wanneer je een kampthema moet kiezen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MENSEUUH! MENSEUUUUUH,  MENSEUUUUUH!!

Na een jaar ploegen en zweten is het eindelijk zo ver…. De IJKINGSPROEF (gejuich op de achtergrond).  Zoals jullie weten willen we heel graag een zot kamp doen, maar helaas hebben we nog niet genoeg moneys, dus gaan we de hele zomer lang vakantiejobs doen. Areeee!!!

Enfin genoeg gezeverd. Hieronder vinden jullie de officiële kamprommelpot. Dit jaar is het jinkamp specialer dan andere jaren, want we gaan niet met een busje maar met de trein. Hiervoor gebruiken we de Interrail pass.

Niets is leuker dan gewoon even te treinen. De argumenten waarom we in godsnaam met de trein zouden gaan:

– Het is een heel reisavontuur op zich die sommigen allicht niet snel opnieuw zullen maken

– We zien nog veel meer van Europa

– Je leert het concept van Interrail kennen om het binnen een paar jaar eens op jezelf te doen

– We leren mekaar eens kennen vanop een trein

– We nemen soms een nachttrein, zoals Harry Potter

– Het is milieuvriendelijk, zo kunnen we onze vlucht een beetje goed maken

– We kunnen vergelijken hoe stipt andere treinen rijden tov de NMBS

 

Wat willen we allemaal doen op jinkamp:

– Slapen op een trein

– Een wedstrijd om ter meeste 1eurodeals eten (wij zetten ons geld in op veelvraat Jakob, ook al zien we Kobe nog onverwacht uit de hoek komen)

– Net als onze vriend Mezdi met een topless dame in zee gaan

– Het WK kijken

– Eindelijk de mooie plant klimop leren kennen, hopelijk vinden we het terug in 1 van deze exotische landen

 

 

 

– Over planten gesproken; we willen de hoogste palmboom zoeken om in te klimmen en kokosnoten plukken, als een aapje.

– Een stukje natuur bezoeken, voor ons Fien.

– De resultaten van de examens van de leiding bekijken en die van de ijkingstest natuurlijk.

 

Wist je dat….. Wout een hostel in Zagreb had geboekt van 6 JUNI tot 7 JUNI (we hebben dit nog kunnen aanpassen). En Femke heeft Fien haar bureaustoel gepieterd (gemold, snap je ?) tijdens 1 van onze vele planningssessies (uiteraard heeft ze hem daarna terug gefikst).

Figuur 1: Ontwerp jintrui Jakob

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRAKTISCH

 

REISSCHEMA

DAG 1 (maandag 2 juli) Tienen -> Boekarest 16u40: afspraak aan Tienen station om met de trein naar Brussel Zaventem te gaan

 

Met het vliegtuig naar Boekarest: 19u30-01u30 (overstappen in Warschau)

 

Bus (Transport Urban 2) nemen naar Hostel

Hostel:  X Hostel Bucharest

Gids: Wout zal ons begeleiden tijdens ons bezoek aan de luchthaven van Warschau

DAG 2 (3 juli) Boekarest

Boekarest -> Boedapest

Nachttrein: 21u20 (bucuresti nord) -11u50 (budapest-keleti)

Gids: tijdens ons bezoek aan Boekarest zal Alexander ons van activiteiten voorzien

DAG 3 (4 juli) Boedapest Hostel: Chanti House

Gids: Onze gids voor Boedapest is niemand minder dan Ans

DAG 4 (5 juli) Boedapest Hostel: Chanti House
DAG 5 (6 juli) Boedapest -> Zagreb

 

Trein: 6u42(Budapest Kelenfoeld) -12u38(Zagreb Glavin kol.)

Hostel: Funk Lounge Hostel

Gids: Tijdens onze doortocht door Zagreb zal Kobe ons leiden

DAG 6 (7 juli) Zagreb

Zagreb -> Lubljana

Trein: 18u35 (Zagreb glavin kol.)- 20u57(Ljubljana)

Hostel: C-Punkt

DAG 7 (8 juli) Lubljana

Lubljana -> Wenen

Trein: 16u00(Ljubljana)- 21u55(Wenen)

Hostel: Easy Room Vienna

Gids: Tijdens ons blitsbezoek aan Ljubljana zal Sara onze gids zijn

DAG 8 (9 juli) Wenen Hostel: Easy Room Vienna

Gids: Jakob heeft zich bij zijn grootouders geïnformeerd speciaal voor ons jinkamp

DAG 9 (10 juli) Wenen -> Praag Trein: 19u10(Wenen)- 23u14(Praag)

Hostel: Ibex

DAG 10 (11 juli) Praag Hostel: Ibex

Gids: In Praag zal onze gids wederom Kobe zijn

DAG 11 (12 juli) Praag -> Berlijn Trein:  18u33(Praag)-23u25(Berlijn)

Hostel: 2A Hostel

DAG 12 (13 juli) Berlijn Hostel: 2A Hostel

Gids: Jakob

DAG 13 (14 juli) Berlijn -> Tienen Trein: 23u52(Berlijn)-10u35(Tienen)

 

DAG 14 (zondag 15 juli) Tienen Terug bij mama en papa!

 

Zoals jullie zien nemen we het vliegtuig in Zaventem. We spreken af aan het station van Tienen om 16u40 om de trein te nemen van 16u53 naar Brussel Zaventem.

15 juli mogen jullie pagadders terug in Tienen verwachten om 10u35 (als de NMBS op tijd rijdt 😉 ).  Bij eventuele vertragingen laten we jullie dit weten.

Kostprijs

Prijs is 130 euro en mogen jullie storten op het rekeningnummer van Jin Kriko-Bea:                           BE47 7360 1974 1180 voor 29 juni met vermelding ‘ Jinkamp Naam+ voornaam’.

Wat meenemen?

Op het vliegtuig mogen we per persoon maximum 23 kg valiesbagage meenemen en 8kg handbagage, hou hier rekening mee.  Het is aangeraden om een trekrugzak mee te nemen! Maak jullie rugzak ook niet te zwaar, want we zullen deze vaak moeten dragen.

BELANGRIJK: Voor degenen die het voogdijpapier nog niet zijn gaan halen op het stadhuis; vergeet dit zeker niet.

Vul zeker ook de medische fiche opnieuw in en geef deze af bij vertrek.

Het is ook aangeraden om koppies te maken van belangrijke documenten!

 

– studentenkaart, medische fiche + kleefbriefjes, Europese ziekteverzekeringskaart, papier voogdij, identiteitskaart

– slaapzak (matje gaan we niet nodig hebben)

– wandelschoenen of stevige schoenen

– zwemgerief

– scoutshemd

– persoonlijke medicatie

– zonnecrème

– voldoende kleren voor warm en koud weer

– gsm en lader

– eventueel zakgeld voor souvenirs

– rest zie algemene lijst

 

Tijdens of voor het kamp kan u ons altijd bereiken op de volgende telefoonnummers: 0483/319772 (Wout), 0471/198093 (Femke), 0479/935241 (Fien)

kriko-bea

algemeen bericht 15 mei 2018

Beste ouders, kids en scoutssympathisanten

Volgende zondag is het zo ver! Onze laatste vergadering staat voor de deur! Maar voor de zondag eindigen kunnen we de benen eens goed losgooien op muziek waar we allemaal nooit genoeg van krijgen! Iedereen is welkom om snel binnen te springen! Hieronder vindt u daarover meer informatie. Dit is dan ook het voorlaatste rommelpotbericht dat u dit jaar zal ontvangen. Het volgende rommelpotbericht zal u begin JUNI ontvangen met daarin alle informatie over de komende zomerkampen.

 

18 MEI VROEGER WAS ALLES BETER

Vanaf 20u is iedereen (jaja echt IEDEREEN, zelfs als je boven de 80 zit! 😉) welkom in de schakel , Withuisstraat 22, 3300 Tienen. Er zal muziek uit de 70, 80 en 90ties gedraaid worden. Verzoekjes voor op de dansvloer kan je op voorhand altijd mailen naar kalina.parthoens@hotmail.be

 

20 MEI LAATSTE VERGADERING (VIKING CUBE TOERNOEI)

We organiseren een familie-vikingkubb-toernooi voor zowel leden als ouders. We gaan op zoek naar de beste kubbploeg van Tienen en omstreken. Deelname is gratis. Tijdens het toernooi worden er drankjes aangeboden aan democratische prijzen. Een ploeg mag uit 3 t.e.m. 9 deelnemers bestaan. Het toernooi gaan door op het Rakkersveld van 14u tot 17u30.
Een ploeg inschrijven kan je door te mailen naar veronique.avermaete@krikobea.be gelieve hierbij het aantal volwassenen en kinderen in je ploeg en ook je ploegnaam te vermelden. Inschrijven voor 18 mei.
Leden van wie de ouders niet kunnen komen, kunnen meedoen in een ploegje met hun leiding en hoeven hiervoor niet in te schrijven.

 

KAMPEN

Elk jaar voorziet de leiding van elke tak de mogelijkheid om even thuis lang te komen voor eventuele vragen te beantwoorden of als jullie de leiding van die tak graag wat beter willen leren kennen voordat we jou kinderen mee op kamp meenemen. Hiervoor kan je een mailtje sturen naar de leiding van de tak(ken) waarvan je graag hebt dat ze langskomen zodat jullie een datum en uur kunnen afspreken. Let er wel op dat een groot deel van de leiding binnenkort met de examens begint waardoor het in de maand juni moeilijk kan worden om langs te komen!

 

Joyvalle op kamp

Sinds 1 februari bestaat de mogelijkheid om flapjes van de melkbussen van Joyvalle te verzamelen. Per 10 flapjes kunnen wij hiervoor 1 melkbus krijgen. Drinkt u thuis Joyvalle? Dan zouden wij het super vinden als u deze flapjes aan ons kan bezorgen. Momenteel hebben we er al 40! Dit zijn 4 bussen melk. We hebben nog tot 31 mei om flapjes te verzamelen. Alvast bedankt.

kapoenen

rommelpot kapoenen 15 mei 2018

Heeey kapoentjes !!

Ik hoop dat jullie jullie kegelvriendjes niet te hard missen. Ik in ieder geval wel. L Leuk om eerst 8 leden hebben en dan opeens 16 leden . Ook al was superpet zijn hoofd wat ingedeukt.

Jullie hebben toch een leuk cadeautje gegeven aan de mama he! Want die zouden toch wel meer in de bloemetjes gezet moeten worden!

 

Ik hoop dat wij nog veel van jullie mama’s gaan zien de laatste vergadering! Want het is familie kubb-toernooi. Alle leden mogen komen van 14u tot half 17 . Alle leden samen vormen dan het kapoenenteam, en die gaan natuurlijk winnen! Als de ouders willen meedoen moeten ze zich inschrijven. Je mag ook een team maken met je kind(eren). Meer info staat in het algemeen bericht.

Agenda:

20/05: Familie kubb-toernooi, maar ook gewoon vergadering.

 Kampinfo

Het kapoenenkamp gaat door van 1 tot 8 juli in de lokalen van Chiro Apollo. Meiskensbeekstraat 2, 1851 Grimbergen (Humbeek)

Het kampthema en andere info verschijnen in de kamprommelpot

18 MEI OUDERENFUIF:  Meer info algemeen bericht.

welpen

rommelpot welpen 15 mei 2018

Dag liefste welpjes!

Ik heb spijtig nieuws,… we zijn aan de laatste rommelpot van het jaar beland ☹

MAAR wees niet te droevig want dat wil natuurlijk ook zeggen dat de kamprommelpot op jullie zit te wachten (JEEEEEEJ!!). Voor alle ouders die nog vragen willen stellen of ons gewoon een beetje beter willen leren kennen, dit is zeker mogelijk! Jullie kunnen steeds een afspraak maken met ons via de mail: welpenleiding@krikobea.be of contacteer ons op 0488 87 06 54.

Deze zondag wordt echt een super leuke, cool, fantastische vergadering!

We organiseren namelijk een familie-vikingcube-toernooi voor zowel leden als hun ouders, nichtjes, tantes en nonkels. Tijdens dit toernooi gaan we opzoek naar de beste vikingcubeploeg van Tienen en ver daarbuiten. De ploegjes mogen uit 3-9 personen bestaan. Als de ouders of familie niet aanwezig kan zijn kunnen de leden nog steeds een groepje vormen met de leiding. Natuurlijk voorzien wij tijdens het toernooi ook voor de nodige verfrissing tegen lage prijzen.

Praktische informatie:

v  Inschrijven kan via: veronique.avermaete@krikobea.be (aantal volwassenen + kinderen + ploegnaam)

v  Place 2 be: Rakkersveld

v  14:00-17:30

 

AGENDA:

Vrijdag 18 mei: ouderenfuif (meer info in het algemeen bericht)

Zondag 20 mei: Laatste vergadering FAMILIE-VIKINGCUBE-TOERNOOI

jonggivers

rommelpot jonggivers 15 mei 2018

Heeej jonggivers!

Ik hoop dat de papieren zakdoekjes al klaarstaan, want dit is de allerlaatste rommelpot ☹  (buiten de kamprommelpot natuurlijk voor de wijsneuzen onder jullie)  Wat een eer dat ik hem mag schrijven. Pieter is de mol! Wie had dat zien aankomen? Ik zat ernaast, en de meeste andere leiding en jonggivers ook. Aan al wie toch Pieter verdacht: Proficiat. Aan al wie Lloyd verdacht: hahahaha! Aan al wie Baha verdacht: ik begrijp u, hij leek inderdaad het meest verdacht.

Maar genoeg over de Mol. Anders gaan de mensen die het niet kijken afhaken met lezen (sorry Lena) We hebben ook een supergezellige picknick achter de rug. Het eten was lekker, iedereen was blij en het zonnetje straalde, spijtig dat er wolken voor stonden. Gelukkig waren er nog de schattige geitjes om ons te doen smelten. We zijn vergeten een foto te trekken van de geitjes, maar hier is voor de mensen die er niet waren een foto van Willem die een geit nadoet

Zoals ik al zei is dit de laatste rommelpot, want volgende week is het al de laatste vergadering (#kubbtoernooi#allemaalkomen#zieagendavoormeerinfo#hashtag). Maar de jonggivers doen nog een extra filmavond de week erna. Waarom? Omdat wij cool zijn

(bijna even cool als deze coole jongen)

En daarna is het enkel nog aftellen tot het kamp. De vorige rommelpot stond vol met hints naar het kampthema, maar voor wie het nog steeds niet doorheeft nog een laatste hint: kijk eens in de rommelpot van 28 november 😉

 

Tot zondaaaaaag!

Jullie allerliefste leiding

 

AGENDA

 Vrjidag 18 mei 2018: Ouderenfuif (zie algemeen bericht)

Zondag 20 mei 2018: Laatste vergadering. We organiseren een familie-vikingcube-toernooi voor zowel leden als ouders. We gaan op zoek naar de beste cubploeg van Tienen en omstreken. Deelname is gratis. Tijdens het toernooi worden er drankjes aangeboden aan democratische prijzen maar elke deelnemer krijgt al 1  gratis consumptie. Een ploeg mag uit 3 t.e.m. 9 deelnemers bestaan. Het toernooi gaan door op het Rakkersveld van 14u tot 17u30.

Een ploeg inschrijven kan je door te mailen naar veronique.avermaete@krikobea.be gelieve hierbij het aantal volwassenen en kinderen in je ploeg en ook je ploegnaam te vermelden. Inschrijven voor 18 mei.

Leden van wie de ouders niet kunnen komen, kunnen meedoen in een ploegje met hun leiding en hoeven hiervoor niet in te schrijven.

Vrijdag 25 mei 2018:  Extra jonggiververgadering! Omdat we jullie anders te hard gaan missen , doen we nog een chilliewillie-jonggiver-filmavond. Afspraak van 20-22u op het Rakkersveld.

14 t.e.m. 26 juli:  JONGGIVERKAMP! De kamprommelpot verschijnt over 2 weken, spannend…

givers

rommelpot givers 15 mei 2018

Givers,

Na de geweldige opkomst bij onze activiteit vorige week (de volle 3 leden) komt het scoutsjaar stillaan op zijn einde. Volgende zondag is het dan ook de laatste vergadering, omdat we de laatste vergadering toch een beetje speciaal willen maken wordt er een heus Kubbtoernooi georganiseerd voor leden en ouders. (als jullie zonder ouders komen, kunnen er ook teams van Givers/leiding gevormd worden).

Na deze vergadering zullen we elkaar pas opnieuw zien voor het kamp (kamprommelpot zal nog volgen). Maar tussen kamp en laatste vergadering moeten we nog eerst door de gevreesde examens geraken. Omdat humor een hele goede afleiding is tijdens deze moeilijke periode geven we alvast de domste/grappigste examenantwoorden mee.

Agenda:

20/05/2018: Laatste vergadering

Er wordt een Kubbtoernooi georganiseerd. Leden en ouders zijn uitgenodigd. Als je met je gezin wilt meedoen kan je je best inschrijven, voor meer info zie het algemeen bericht.

rommelpot jin 15 mei 2018

Hallo iedereen!!

Dit is de laatste rommelpot voor het kamp, dus zal ik een klein jaaroverzicht maken om terug te denken aan al onze mooie momenten xxx

We begonnen dit jaar heeel goed met stinkend lookhaar (trouwens moeten sommigen niet nog een overgang krijgen op kamp??) we kwamen toen ook eindelijk te weten welke 3 pareltjes onze leiding waren.

Het volgende wat op onze planning stond was de halloweenfuif organiseren! Dit jaar was het een geweldig succes in de (halve) manege, er was veeeeel volk en veeeeel gedronken. Vanaf dit moment konden we beginnen dromen van een supervetcoolextreem kamp op speciale locaties.

Tussendoor verdienden we ook wat geld op modeshows, outletbeurzen,…

Op ons gezellige kerstfeestje werden er zeer geslaagde en minder geslaagde cadeautjes gegeven.

De verschillende kampbestemmingen werden nog altijd overlegd. Enkele voorbeelden: Thailand, Indonesië, Madagaskar,  Zuid-Afrika enzovoort. Uiteindelijk werd de beslissing gemaakt om met de trein te reizen in Europa!

Op leefweek werd onze familie gevormd: mams, paps, mammie en padre waren heel gelukkig met hun 5 prachtige kinderen. Onze muziekkennis werd aangevuld met een Duitse topplaat en onze liefde voor kroketten werd aangemoedigd.

Een warme duik in het frisse weer werd de voorlaatste vergadering en nu is het wachten tot het kamp.

xoxo

kriko-bea

Algemeen bericht 01/5/2018

Beste ouders, kids en scoutssympathisanten

Het scoutsjaar zit er alweer bijna op! Deze week is het helaas geen scouts op zondag. De leiding gaat zelf op weekend! Maar geen nood! De scouts gaat nog door tot 20 mei! Op 20 mei organiseren we een Viking Cube toernooi waarbij de hele familie kan meedoen! Daarnaast organiseren we op 18 mei nog een “Vroeger was alles beter “fuif, hier kunnen jullie je als ouders nog 1 keertje jong voelen en de beentjes losgooien!

18 MEI OUDERENFUIF

Vanaf 20u is iedereen welkom in de schakel (Tienen). Er zal muziek uit de 70, 80 en 90ties gedraaid worden. Verzoekjes voor op de dansvloer kan je op voorhand altijd mailen naar kalina.parthoens@hotmail.be

20 MEI LAATSTE VERGADERING (VIKING CUBE TOERNOEI)

We organiseren een familie-vikingcube-toernooi voor zowel leden als ouders. We gaan op zoek naar de beste cubploeg van Tienen en omstreken. Deelname is gratis. Tijdens het toernooi worden er drankjes aangeboden aan democratische prijzen. Een ploeg mag uit 3 t.e.m. 9 deelnemers bestaan. Het toernooi gaan door op het Rakkersveld van 14u tot 17u30.
Een ploeg inschrijven kan je door te mailen naar veronique.avermaete@krikobea.be gelieve hierbij het aantal volwassenen en kinderen in je ploeg en ook je ploegnaam te vermelden. Inschrijven voor 18 mei.
Leden van wie de ouders niet kunnen komen, kunnen meedoen in een ploegje met hun leiding en hoeven hiervoor niet in te schrijven.

KAMPEN

Elk jaar voorziet de leiding van elke tak de mogelijkheid om even thuis lang te komen voor eventuele vragen te beantwoorden of als jullie de leiding van die tak graag wat beter willen leren kennen voordat we jou kinderen mee op kamp meenemen. Hiervoor kan je een mailtje sturen naar de leiding van de tak(ken) waarvan je graag hebt dat ze langskomen zodat jullie een datum en uur kunnen afspreken.

Joyvalle op kamp

Sinds 1 februari bestaat de mogelijkheid om flapjes van de melkbussen van Joyvalle te verzamelen. Per 10 flapjes kunnen wij hiervoor 1 melkbus krijgen. Drinkt u thuis Joyvalle? Dan zouden wij het super vinden als u deze flapjes aan ons kan bezorgen. Momenteel hebben we er al 40! Dit zijn 4 bussen melk. We hebben nog tot 31 mei om flapjes te verzamelen. Alvast bedankt.

kapoenen

kapoenen 1/5/2018

Hallowkidowki kapoentjes!!

Amai amai amai dat was me nogal een weekend.

Ik kan het nog altijd niet laten om mijn fluo-kleren terug aan te trekken…

Op het weekend vielen we allemaal zo goed op met al onze kleuren, maar wat mij ook opviel was dat jullie allemaal supermegavetcoole dappere kapoentjes zijn, echt een sterke groep zo te samen.

Volgende week gaan wij samen met alle leiding op weekend, ik denk dat het wel leuk zou zijn maar ik zou er liever nog eentje samen met jullie doen!!

Lekker samen spelen in het bos en op het skatepark!

Elkaar bekladden met allerlei kleuren, jongens dat was me nogal een zicht!

De tocht door het bos waar we de lichtjes moesten volgen tot we bij Petro kwamen en Louis die samen met Gigi als laatste alle lichtjes hadden meegenomen en daarna nog samen aan het kampvuur gezeten , GE-WEL-DIG!

Ik kan niet wachten om samen met jullie op kamp te gaan!

Jammer genoeg zien we jullie volgende week niet omdat wij weg zijn maar de week erna zien we elkaar allemaal terug, JIPPPIIIIEEEEE !!!!!

Tot snéééééééél

Groetjes : Petro, Rikki, Xebo, Gigi en Zazoe

06/05: Geen vergadering want wij zijn er niet

13/05: Gewone vergadering

13/05: ouderenfuif (zie algemeen bericht)

Kampinfo

Het kapoenenkamp gaat door van 1 tot 7 juli in de lokalen van Chiro Apollo. Meiskensbeekstraat 2, 1851 Grimbergen (Humbeek)

Het kampthema en andere info verschijnen in de kamprommelpot

welpen

welpen 1/5/2018

Goede morgen, middag of avond beste lezers van deze rommelpot,

Baloe is terug met weeral een fantastische rommelpot. Allereerst wil ik het hebben over het Krikobeanen weekend, man man man… wat een kei tof weekend! Slapen in stapelbedden, koffiekoeken bij het ontbijt en in de middag een heel keuze uit verschillende soorten pasta’s. We zijn heel goed verwend geweest. Maar beste welpen wen er maar niet aan want zo kan en het jammer genoeg altijd niet zijn. Met het weer hebben we dan ook nog eens geluk gehad (op dit moment is het super hard aan het onweren).We hebben alleen zondag regen gehad maar echt last hebben wij daar niet van, Ahnee natuurlijk niet want de welpen kunnen daar tegen alleen de Chiro gaat naar binnen als het regent en met Akela zijn vuurstok bleven we toch allemaal warm terwijl wij zijn gekke trucjes konden bewonderen.

De vergadering voor het weekend was toch wel een heel ander verhaal. Toen was het zo warm dat iedereen al kletsnat was door de tuinslang, sponzen en waterpistooltjes nog voor dat de vergadering geëindigd (begonnen, omgekeerde dag) was. Na al die waterspelletjes waren we op het steentjesplein gaan opdrogen zodat we helemaal droog de vergadering konden starten.

We hebben op weekend ook weer kei toffe spelletjes gespeeld. Stratego met de junglebook dieren waarvan Ik nog altijd vind dat Baloe eigenlijk iedereen zou kunnen verslaan i.p.v. alleen maar Rikki-Tikki-Tavi. Het gsm-spel waar Shere Khan en ik alleen in onze winkel de IPhone X en smartwatches verkochten die helaas genoeg niet zoveel succes hadden omdat Rikki-Tikki-Tavi ze niet overkocht in haar winkel. Later in het spel kregen we dan ook nog een winkel bij namelijk die van Jule en Warre die hun eigen winkel waren begonnen en zelfs de boeman hadden omgekocht om hun niet te pakken. De nachtspelletjes waren precies toch al wel iets enger en spannender. De eerste nacht hadden we moeder kip gespeeld en de tweede nacht follow the fill. Ondanks alle schrik heeft iedereen heeft het kei goed gedaan! Persoonlijk vond ik het einde het leukste omdat wij daar confituur op het touw hadden gesmeerd maar ik denk dat de welpen dat iets minder leuk vonden.

Ik heb ook een beetje slecht nieuws het einde van het scoutsjaar begint er aan te komen :/ er zijn nog maar een paar vergaderingen. Dat betekend ook wel dat het kamp steeds dichterbij komt! Ik zou dan ook aan de ouders willen vragen die graag eens willen dat de leiding is langskomt voor uitleg of vragen voor het kamp om op tijd een mail te sturen zodat wij kunnen langskomen voordat de examens beginnen.

Geniet nog van het verlengde weekend!!

Baloe out xoxo

Agenda:

· 6 mei: GEEN vergadering (leidingsweekend)

· 13 mei: gewone vergadering

· 18 mei: ouderenfuif (zie algemeen bericht)

jonggivers

jonggivers 1/5/2018

Hallo liefste jonggivers!

Het scoutsjaar zit er bijna op, nog enkele rommelpotten en dan verschijnt de langverwachte kamprommelpot!! Spannend, spannend, wat zou het kampthema zijn? Om toch al een tipje van de sluier op te lichten, zullen we hieronder enkele tips geven:

Ha ha ha ! Gefopt ! Geen tips over het kampthema, wachten is de boodschap.

“Wachten is de boodschap”, misschien is dat wel een tip?

Oei, dit wordt hier verwarrend. Om verwarring te vermijden, zullen we het kamp links laten liggen en even terugdenken aan de mooiste momentjes van afgelopen scoutsjaar.

Waarschuwing! Deze mooie momentjes zullen niets te maken hebben met het kamp of tips voor het kamp!

Behalve dan, dat jullie, jonggivers deel uitmaken van deze mooiste momentjes EN ook meekomen op kamp. Jeeej!

Omdat een gewone opsomming van de mooiste momentjes een beetje saai is, presenteren we jullie:

De mooiste momentjes van het jaar in een kruiswoordraadsel.

Omdat bij nader inzien we niet capabel genoeg zijn om de mooiste momentjes in een kruiswoordraadsel om te zetten, is het een kruiswoordraadsel geworden om te testen hoeveel jullie nog weten van het afgelopen jaar. Warm jullie hersenen maar op!

P.S.: het verticale woord is misschien (:D) toch wel een tip voor het kamp…

1. Het favoriete woord van Andries en ook het vergif waarmee Rob vermoord werd.

2. De letter die we afgelopen zondag gesjord hebben

3. De plaats waar we verzamelden om op stapvergadering te vertrekken

4. Het thema van het eerste weekend

5. Het cadeau dat Lode van Willem kreeg op het kerstfeestje en dat nu nog altijd te zien is aan zijn fiets.

6. De titel van het liedje waarop we op het Groepsfeest gedanst hebben.

7. Het thema van jongi5’l.

8. De voornaam van de vrouwelijke foerier op belofteweekend.

Vele groetjes van

Banaan, Paprika, Prei, Wortel en Milaaaaaan.


AGENDA:

6 mei 2018: geen vergadering, de leiding is op weekend.

13 mei 2018: picknickvergadering! We verzamelen zoals altijd in het Rakkersveld om 14u, dan wandelen we naar een top-secret-locatie om te picknicken en tegen 17u30 zijn we terug op het Rakkersveld. Omdat een picknick zonder iets om te eten geen picknick is, vragen we aan elke jonggiver om iets om te eten of iets om te drinken mee te nemen. Neem ook best een rugzakje met hierin een drinkbus met water in om onderweg te drinken mee.

18 mei 2018: ouderenfuif (zie algemeen bericht)

20 mei 2018: laatste vergadering. We organiseren een familie-vikingcube-toernooi voor zowel leden als ouders. We gaan op zoek naar de beste cubploeg van Tienen en omstreken. Deelname is gratis. Tijdens het toernooi worden er drankjes aangeboden aan democratische prijzen. Een ploeg mag uit 3 t.e.m. 9 deelnemers bestaan. Het toernooi gaan door op het Rakkersveld van 14u tot 17u30.

Een ploeg inschrijven kan je door te mailen naar veronique.avermaete@krikobea.be gelieve hierbij het aantal volwassenen en kinderen in je ploeg en ook je ploegnaam te vermelden. Inschrijven voor 18 mei.

Leden van wie de ouders niet kunnen komen, kunnen meedoen in een ploegje met hun leiding en hoeven hiervoor niet in te schrijven.

givers

givers 1/5/18

Helleu givertjes,

Afgelopen weken is er toch wel wat gebeurd: we zijn op weekend geweest J en een echte nice fietstocht.

Aangezien de laatste rommelpot van het jaar de kamprommelpot gaat zijn met het thema en een epic verhaal en zo, zal ik nu al enkel tips geven voor tijdens de fietstocht.

1) Eet zeker in de ochtend een goed ontbijt.

2) Laat je fiets ook nakijken door iemand die er iets van weet.

Als dit gebeurt is zouden de volgende punten moeten kloppen:

· Uw band is hard opgepompt

· De remmen van je fiets werken goed

· De versnellingen van de fiets werken ook goed

· Je heb een bel of een toeter op je fiets staan

3) Voor je bagage op je fiets gebruik je best fiets zakken. Je kan ook gebruik maken van een rugzak maar dit is sterk af te raden ( vorming van rugpijn en rugzweet).

4) Hoe snel moet je trappen:

· Voor weg die plat is moet je zo zwaar mogelijk trappen (meer kracht zetten dan ontwentelingen maken)

· Voor weg die naar benden gaat moet je ook zo zwaar mogelijk trappen (of niet trappen als het echt stijl is)

· Voor weg die een beetje naar boven gaat moet je beetje lichter trappen dan op een platte weg.

· Voor een weg die fel omhoog gaat moet je licht trappen maar ook niet te snel (als je te snel trapt word je ook snel moe)

5) Als je niet zo een goede fietser bent moet je altijd achter iemand fietsen. Dit zorgt ervoor dat je minder wind tegen je krijgt en dat je een doel voor je hebt waardoor je makkelijker kan volgen.

6) Indien er koeien achter je aan zitten tijdens de fietstocht gelieve praktische info te vragen aan Sander Medart.

Ik hoop dat deze tip je goed gaan helpen tijdens de fietstocht. Indien vragen kan je je altijd wenden tot een van ons.

Groetjes

agenda

zondag 6 mei: geen vergadering de leiding is op weekend.

Zaterdag 12 mei: we gaan op uitstapJ jullie worden verwacht om 7:45 aan het station van tienen aan de voorkant. Deze uitstap kost 5 eurotjes. en eindigt om 6:06 aan het station van tienen.

Vrijdag 18 mei: ouderenfuif (zie algemeen bericht)

Zondag 20 mei: laatste vergadering: cube toernooi we hopen dat jullie massaal van de partij zijn.

jin 1/5/2018

Heeeey jindows

Hier is een mooi verhaaltje om te lezen voor het slapengaan:

Er was eens een jingroep die op kamp ging in juli. Hun kamp was heel goed voorbereid en ze keken er allemaal naar uit. Eerst namen ze het vliegtuig naar Warschau, de piloot moest daar een noodlanding maken omdat één van de motoren in brand stond. Op het nippertje overleefde iedereen deze gevaarlijke landing. Hierdoor misten ze het vliegtuig naar Boekarest. Nadat ze vijf uur hadden gewacht konden ze eindelijk een volgende vlucht naar hun eerste bestemming nemen. Helaas kon hun bagage niet mee op dit vliegtuig, waardoor ze de eerste dagen zonder bagage moesten doorbrengen. Niet iedereen kon dit evengoed aan: iemand was aan het wenen, een andere kreeg een kleine woedeaanval en een derde persoon stonk zo hard, dat de rest van de groep niet meer in de buurt wou komen.

Gelukkig konden ze last minute nog terecht in een ander hostel. De sfeer was daar niet optimaal, de groep voelden zich daar niet op hun gemak. Het plan was om zich gedeisd te houden en zo weinig mogelijk op te vallen. Spijtig genoeg was dit voor één iemand van de groep een heel moeilijke taak. Deze persoon wond een microfoon en vond het noodzakelijk om hierin luid te gaan zingen (het gezang was zeer vals) Dit konden de andere gasten in het hostel niet echt appreciëren, ze klopten op de deur om het lawaai te beëindigen. Na een extreem lang blad steen schaar toernooi werd besloten wie de deur moest opendoen. De deur werd geopend en toen….

Voor het vervolg van dit spannende verhaal moeten jullie wachten tot de volgende rommelpot xoxo

BELANGRIJK! (voor wie nog geen 18 jaar is op kamp): vergeet het papier voor het voogdij niet te gaan halen op het stadhuis.

AGENDA:

6 mei: geen vergadering, de leiding is op weekend

13 mei: laatste echte vergadering

18 mei: ouderenfuif (zie algemeen bericht)

20 mei: kubbtoernooi, info zie algemeen bericht

jin 16/4/2018

Hellooooow jinnertjes en leiding

Iedereen weet dat kamp nu dichtbij komt en de voorbereidingen zijn bijna op hun einde. De leiding gaat vrijdag ons fantastische kamp voorstellen en dan moeten we alleen nog uitzoeken wat we in de verschillende steden gaan doen. We kunnen de steden verdelen zodat iedereen voor een stad moet zoeken ofzo.
Zondag gaan we nog is geld verdienen en zaterdag komen jullie allemaal naar de Mexicaanse eetavond van akabe!!!
Om jullie goed te kunnen bezighouden tot zondag heb ik een geweldige woordzoeker gemaakt. Als je deze helemaal maakt krijg je een verrassing!!
xxx

AGENDA: 22 april werken op OUTLETBEURS

jin 2/4/2018

Gegroet mede collega Jinners en Leiding

Voor we ter zake komen in de kwestie Jinkamp wil ik even het daverende succes van Sjakie en de suikerfabriek benadrukken. Dit succes is mede mogelijk gemaakt door onze acteercapaciteiten. Natuurlijk was ook de hoofdrol (Willy Wonka) uitstekend vertolkt tijdens de voorstelling door mijzelf in eigen persoon, hoewel dit exclusief was heb ik er toch plezier in gehad. De andere rollen waren ook oké vertolkt door een paar collega Jinners en een paar Givers.

Dan zal ik nu even ter zake komen in hopelijk het hoogte punt van dit scoutsjaar; Het Jinkamp.

– Onlangs zijn we gestart met het ontwerpen van leuke pullen voor tijdens het kamp zelf. Maar doordat dit verzwakt is wil ik toch even iedereen opnieuw activeren om zijn/haar creatieve brein aan het werk te zetten en eventuele mogelijke ontwerpen te delen met de rest!

– Nu we onze interrail passen besteld hebben is het tijd om de gepaste route uit te stippelen.
hiervan hebben we 2 varianten opbouwend op elkaar. Maar het grootste discussie punt is de startlocatie. Er wordt getwijfeld tussen 2 locaties. Ofwel starten we uit Boekarest ofwel uit Boedapest. Dit is een belangrijke beslissing dus als iedereen hier eens goed over nadenkt dan kunnen we de volgende vergadering beslissen!

– Het is misschien ook belangrijk dat iedereen eens nadenkt over wat we willen doen in de steden die we bezoeken. Dan staan we in dat deel van de planning ook weer wat verder!

Veel liefs xx
Jakob